VÝVOJ DIEŤAŤA
Viete, aké schopnosti a zručnosti by malo mať vaše dieťa v určitom veku? Pozrite sa do tabuľky, kde sú podľa veku uvedené telesné schopnosti, správanie a zručnosti dieťaťa a ako vníma svet svojimi zmyslami. Jedným z dôležitých zmyslov je zrak, o ktorého vývoji si môžete prečítať v článku TU.
Vek | TELESNÁ OBRATNOSŤ | MANUÁLNA ZRUČNOSŤ | ZRAK, SLUCH A REČ | SPRÁVANIE A HRY |
---|---|---|---|---|
1 měsíc | Bábätko leží na chrbte s hlavou na stranu. Keď bábätko podržíte v sede, hlavička mu prepadá dopredu. | Ruky sú zovreté v päsť, keď ich otvorí a vy mu vsuniete do dlane prst, pevne ho zovrie. | Otáča hlavu a oči za svetlem a reaguje na hračku, ktorou mu pohybujete nad hlavou, tiež reaguje na hlasné zvuky. | Sleduje tvár matky pri dojčení, prebaľovaní, a keď naňho rozprávate. Prestane plakať, keď ho vezmete do náručia. |
3 měsíce | V ľahu na chrbte už mu neprepadá hlava na jednu stranu a dokáže kopať nožičkami. Pri položení na bruško zdvíha hlavu a hrudník. | Pozoruje svoje ruky a už ich neustále nedrží zovreté v päsť, ale samo ich otvára a zatvára. Ak mu do ruky vložíte nejakú hračku, tak ju dokáže chvíľu držať. | Otáča oči a hlavu za zvukom a reaguje napr. úsmevom. Pozoruje ľudskú tvár. Keď približujete hračku k jeho tvári, zbiehajú sa mu oči. | Už v 5–6 týždňoch sa začína usmievať. Dokáže projavovať radosť, keď mu spievate a keď sa s ním hráte. |
6 mesiacov | Začína sa pretáčať z chrbta na brucho, keď je na brušku, tak zdvíha hlavičku a hrudník. Sedí s oporou a v ľahu na chrbte zdvíha hlavičku. | Dokáže uchopiť hračku, väčšinou pri tom používa obe ruky. Všetko si strká do úst. Naťahuje ruky po známom predmete. | Začína používať slabiky „ma“, „ba“, bľaboce si. Keď počuje mamičkin hlas, automaticky za ním otočí hlavu. Dokáže kričať. | Pri hre vydáva zvuky – smeje sa, kričí. Keď pustí hračku, nehľadá ju. Keď nie je mamička na očiach, cíti strach či úzkosť. |
9 mesiacov | Dokáže sa samo posadiť a vydrží sedieť. Pohybuje sa po zemi pretáčaním a pokúša sa liezť po štyroch. V prípade, že sa má čoho chytiť, tak sa dokáže dvihnúť do stoja. | Pri kŕmení berie do ruky lyžičku. Menšie predmety dvíha len jednou rukou a dokáže si hračku predať z jednej ruky do druhej. | Používa viac slabík za sebou. Kričí, keď na seba chce upozorniť. Rozumie slovu „nie“ a „pápá“. Dokáže opakovať niektoré zvuky po dospelých, ako napr. „vrrr“. | Už hľadá hračku, keď mu vypadne z ruky. Drží sa známeho dospelého a schováva sa zaňho pred cudzími ľudmi. |
12 měsíců | Sedí dobre a už rýchlo lezie. Obchádza okolo nábytku a dokáže aj chvíľu samo stáť. Keď ho držíte za ruky, tak chodí. | Ukazuje na veci, ktoré chce. Zvládne s pomocou piť z hrnčeka. Lepšie drží lyžičku a pokúša sa ju správne používať. | Rozoznáva, keď niekto povie jeho meno. Vydáva hlasné, nezrozumiteľné hlasy. Má spojené určité slabiky s gestami, napr. máva pri slove „pápá“. | Začína pomáhať so svojím obliekaním. Tlieska a máva. Dáva hračky do krabice a zase ich vyberá. Hádže rôznymi predmetmi, hlavne hračkami. |
15 měsíců | Ešte chodí s nohami od seba. Dokáže liezť po schodoch. Už sa dokáže zo stoja ohnúť pre hračku. | Z kociek dokáže postaviť komín. Už dokáže jesť lyžičkou. Keď mu podáte hračku, dokáže ju opäť podať späť. | Rozumie už viacerým slovám a dokáže vysloviť až 6 slov. Rozumie a poslúcha určité príkazy, napr. „podaj loptičku“. | Je závislé na mamičke. Je už zručnejšie pri obliekaní a viac pomáha. |
18 mesiacov | Už dobre chodí, beh je ešte nekoordinovaný. Zvládne vyjsť schody, keď sa niekoho drží za ruku. Dolu zo schodov zlieza pospiatky. | Začína dávať prednosť v používaní jednej ruke, tou tiež čmára pastelkami. Dieťa dokáže zdvihnúť drobné predmety pinzetovým úchopom. | Používa 6–20 slov, ale chápe a rozumie omnoho viac slovám. Spieva si a zvláda jednoduché riekanky. | Vie si vyzuť samo boty, ponožky aj čiapku. Vie sa hrať samo. |
24 mesiacov | Už bie behať koordinovane a chodiť pospiatky. Šplhá po nábytku a zlieza z neho. Vie jazdiť na odrážadle. Po schodoch chodí sám s držaním sa zábradlia. | Dokáže nakresliť kruhy a bodky. Poznáva známych ľudí na fotkách. | Používa viac sko 50 slov a tvorí z nich vety z dvoch a viac slov. Pýta sa „čo to je?“. | Chodí za matkou a napodobňuje ju. Ešte sa nedokáže hrať hry s deťmi, ale je rád v ich spoločnosti. |
30 mesiacov | Vie vyliezť na jednoduchú preliezačku. Kope do lopty. Jazdí na trojkolke. | Vie nakresliť vodorovnú čiaru a kruh podľa vzoru. Obratne je lyžičkou aj vidličkou. | Už používa 200 slov, používa otázky „čo?“, „ako?“. Vie niekoľko riekaniek. Pozná samo seba na fotke. | Máva záchvaty zlosti. Nevie sa podeliť o hračky. Rado sa hrá hry „na niečo“. |
36 mesiacov | Po schodoch chodí samo a strieda nohy. Už vie chodiť po špičkách. | Vie si samo natiahnuť nohavice. Vie nakresliť človeka. Používa nožnice. | Vie svoje celé meno aj vek. Pozná 3 farby. Dokáže jednoducho rozprávať o svojich zážitkoch. | Pomáha dospelým s bežnými činnosťami. Hraje sa s inými deťmi. Požičiava hračky iným deťom. |